Logo

اولین همایش بین المللی «فعالیتهای داوطلبانه: فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی»

آستان قدس رضوی

سخن دبیر علمی همایش

می‌دانیم که جامعه همواره در حال تغییر و تحول است. گستره و ژرفای این تحول در قرن بیست و یکم شگرف است و برای درک آن باید در متن جامعه بود و زندگی کرد. بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی و فرهنگی در تلاش‌اند تا تحولات عصر خود را به‌درستی درک کرده و آن‌ها را در راستای هدف‌ها و مأموریت‌های خود مدیریت و راهبری کنند. سازمان‌های موفق نیک می‌دانند که ظرفیت‌های بالقوه‌ای در جامعه متحول امروزی وجود دارد که می‌توان از آن برای پیشبرد هدف‌های متعالی خود بهره گیرند. بخش بزرگی از جامعه قرن بیست و یکم دارای تخصص‌های متنوعی است که می‌تواند به‌رایگان مورداستفاده بسیاری از سازمان‌های نیازمند قرار گیرد.

 

امروزه بسیاری از افرادی که از تخصص برخوردارند به این آگاهی رسیده‌اند که قادرند نیازهای برخی سازمان‌ها را با انجام فعالیت‌های داوطلبانه و ارائه خدمات بدون چشمداشت مادی برطرف کنند. این‌یک مزیت بزرگ در جامعه امروزی است، چنانچه شناخته شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد، دستاوردهای قابل‌توجهی در پی خواهد داشت. برعکس، اگر مدیران سازمان‌ها از این ظرفیت عظیم، ناآگاه باشند و یا اهمیتی به آن ندهند، درواقع، مانع می‌شوند بخش بزرگی از توان بالقوه جامعه، به بالفعل تبدیل شود. جای بسی خوشوقتی است که بدانیم ظرفیت، استعداد و علاقه‌مندی به خدمت داوطلبانه در گروه‌های گوناگون جامعه وجود دارد. این امر به‌ویژه میان متخصصان و به شکل ویژه‌تر میان کارکنانی که بازنشسته شده‌اند، مشهودتر است.

 

برگزاری «همایش بین‌المللی فعالیت‌های داوطلبانه: فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» تلاشی است برای طرح این مسئله که چرایی، چگونگی، موضوعیت و ابعاد فعالیت داوطلبانه را در سطح ملی و بین‌المللی موردتوجه و واکاوی قرار دهد. برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران همایش امید دارند تا با طرح این مفهوم از جنبه‌های علمی، حرفه‌ای و اجرایی و با همکاری سایر سازمان‌ها و افراد علاقه‌مند به دستاوردهای نظری و عملی قابل‌توجهی برسند. تحقق چنین هدفی می‌تواند برای بسیاری از سازمان‌ها ازجمله کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز اسناد که نیروی انسانی و توان کافی برای انجام امور خود و توسعه خدمات ندارند، سودمند باشد.

 

به‌عنوان دبیر علمی همایش از همه دست‌اندرکاران، همکاران، سخنرانان همایش، مدیران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و همچنین سایر سازمان‌ها که تلاش دارند این رخداد علمی و حرفه‌ای به بهترین شکل برگزار شود، سپاسگزاری می‌کنم. امیدوارم این همایش بتواند درزمینۀ فعالیت‌های داوطلبانه در سطح ملی و جهانی جریان ساز و تأثیرگذار باشد.

 

دکتر رحمت‌الله فتاحی

دبیر علمی همایش


برای این مطلب امکان ارسال نظر وجود ندارد

                  

                      کد اختصاصی

                      01220-47016

نتایج داوری مقالات

فرایند داوری مقالات ارسالی به همایش به اتمام رسید و نتایج داوری از طریق وبسایت و ایمیل به نویسندگان اعلام شد

 

قالب ارائه سخنرانی                     قالب ارائه پوستر

برگزارکنندگان همایش

                                                      

مشارکت کنندگان و حامیان مالی