Logo

دومین جشنواره رسانه ای امام رضا (علیه السلام)

مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی

جوان است و پویا. اما با همه جوانی‌اش بیش از یک سال است که مٌهر خدمت‌گزاری در آستان علی بن موسی‌الرضا(ع) را بر پیشانی دارد. سید محمدرضا موسوی‌کیا با همه سوابق رسانه‌ای‌اش حالا دیگر نام آشنایی برای رسانه‌های مختلف ملی و بین‌المللی است
در حال حاضر مدیریت رسانه‌های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی را بر عهده دارد و به‌عنوان دبیر هیئت انتخاب در بخش رسانه‌های صوتی و تصویری جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) از این جشنواره می‌گوید.
 
مجموعه زیرنظر وی چند سالی است که فعالیت‌های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی را به صورت متمرکز مدیریت می‌کند و نه تنها ارتباطات زنده با شبکه‌های مختلف ملی و بین‌المللی از طریق این مجموعه انجام می‌شود بلکه تولید برنامه‌های مختلفی چون مستند، برنامه‌ها و آیتم‌های تلویزیونی،کلیپ، نماهنگ و... از دیگر فعالیت‌های این مجموعه است. شبکه جهانی امام رضا(ع) به زبان عربی از دیگر بخش‌های مدیریت رسانه‌های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی است که مخاطبان بسیاری آن را دنبال می‌کنند.
 
با او درباره کم و کیف نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) و همچنین فعالیت‌های این روزهای موسسه رسانه‌های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی  به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
 
 
 
درباره مدیریت رسانه‌های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی و اهمیت رسانه‌های دیداری و شنیداری توضیح دهید.
 
زندگی بشر همواره رو به تکامل و توسعه است. این پیشرفت ظاهری در مسائل فرهنگی نیز نقش‌آفرین است. صرف نظر از این که پیشرفت مادی بشر، دیدگاه‌های جدیدی را برای وی به ارمغان می‌آورد، ابزار توسعه خود لوازم و عوارضی دارد که باید در ترازوی فرهنگ صحیح قرار گیرد.
 
اندیشمندان اسلامی و جهان تشیع معتقدند دین اسلام از پویایی و تحرک برخوردار است و برای مسائل جدید نیز نسخه پیچیده است. از سویی دیگر رسانه‌های ارتباط جمعی در عصر امروز نقش کلیدی در تعیین سرنوشت و توسعه کشورها دارند و این وسایل منشأ بسیاری از تحولات معاصر، راهنما و کنترل‌کننده جریان‌ها و تحولات در جهان به‌حساب می‌آیند. در حال حاضر، کشورهای مستکبر و ضد اسلامی، رسانه را به‌عنوان یک ابزار جنگی به خدمت گرفته‌اند و به شکلی پررنگ و وسیع شاهد حضور رسانه‌های بیگانه در مبارزه با اسلام ناب محمدی و مذاهب و مقاومت اسلامی هستیم.
 
 در این راستا و با توجه به چهارمین بند منشور هفتگانه رهبری در رابطه با آستان قدس رضوی که می‌فرمایند: «آستان قدس ظرفیت فرهنگی عظیمی است که می‌تواند در فضای عمومی کشور و جهان اسلام اثرگذاری کند؛ شایسته است با کمک خبرگان فرهنگی، بیشترین بهره از این ظرفیت کم‌نظیر در ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل‌بیت«ع» گرفته شود»،
 
آستان قدس رضوی باید در عرصه فرهنگی و معنوی، شعاعی به گستردگی جهان داشته باشد و در حال حاضر هم این آستان محدود به یک استان و یا ایران اسلامی نیست، چرا که زائران حضرت کم‌وبیش از سراسر دنیا و به‌ ویژه از کشورهای منطقه به زیارت این آستان مقدس می‌آیند، از این جهت، ظرفیت فرهنگی و معنوی حرم مطهر رضوی کم اهمیت نیست و می‌تواند در فضای عمومی کشور و به‌ویژه جهان اسلام اثرگذار باشد.
 
برای تحقق این مهم، باید دایره زیارت را از بعد فیزیکی خارج کنیم و به نقاط مختلف عالم گسترش دهیم و در این راه به همراهی رسانه‌های مختلف نیاز است.
 
از این رو با توجه به تکلیف و وظیفه شرعی در حوزه رسانه؛ مدیریت رسانه‌های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی، با استفاده از تجارب متخصّصان عرصه رسانه کشور و حوزه بین‌الملل و همین‌طور کارشناسان بنام دینی جهان اسلام در چارچوب «مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی» در حال فعالیت هستند.
 
 
به نظر شما چرا تاکنون به‌صورت تخصصی به موضوع «رسانه رضوی» پرداخته نشده است؟
 
به نظر من این سؤال درستی نیست چرا که تاکنون به این موضوع پرداخته شده است اما به‌صورت جزیره‌ای و غیرمتمرکز. به‌طوری‌که هر کسی در حد نیاز خود به آن پرداخته است. مثلاً تاکنون جشنواره‌های مختلفی توسط آستان قدس رضوی برگزار شده است که از آن جمله می‌توان به جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی، جشنواره نذر و... اشاره کرد و هر جشنواره در شاخه‌ای مجزا و به‌صورت تخصصی به موضوع «فرهنگ رضوی» پرداخته و شاید ویژگی این جشنواره این باشد که تمام بخش‌ها را متمرکز کرده یعنی همه قسمت‌های رسانه در این جشنواره دیده شده که این موضوع نه تنها برای برگزارکنندگان این جشنواره بلکه برای اهالی رسانه نیز حائز اهمیت است.
 
 
 
نظرتان را راجع به لزوم «ارتقای رسانه رضوی» هم بگوئید.
 
امام رضا«ع» می‌فرمایند: «رحمت خدا بر بنده‌اى که امر ما را زنده کند... دانش‌هاى ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم، زیبایى‌هاى سخنان ما را مى‌دانستند، از ما پیروى مى‌کردند.» بارگاه منور رضوی سالانه میزبان میلیون‌ها زائر با رنگ‌ها و زبان‌های مختلف، نه تنها از ایران بلکه از کشورهای مختلف جهان است و این، گویای خیل مشتاقان حضرت رضا«ع» است که قطعا شمار اندکی از آن‌ها توفیق تشرف و پابوسی یافته‌اند و بسیاری دیگر همواره از قاب رسانه‌ها و از راه دور زائر بارگاه منور رضوی می‌شوند، بنابراین لزوم ارتقای رسانه‌های رضوی و یا فعالیت‌های رسانه‌ای با محتوای فرهنگ، سیره و منش حضرت رضا(ع) در اینجا پدیدار می‌شود چرا که همواره و در مناسبت‌های مختلف مذهبی بسیاری از دلدادگان امام نگاهشان به رسانه‌هاست تا چشم و دلشان را با تماشای گنبد و بارگاه منور رضوی و یا آنچه برگرفته از سیره و منش ایشان است، جلا دهند.
 
 
 
نظر شما درباره تأثیرات جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) در ترویج «فرهنگ رضوی» چیست؟
 
در واقع رسالت اصلی این جشنواره، گسترش و ترویج آموزه‌ها و فرهنگ رضوی است و این جشنواره، حمایتگر پدیدآورندگان آثاری است که درحوزه معارف رضوی فعالیت می‌کنند. بدیهی است تلفیق آموزه‌ها و فرهنگ رضوی با هنر تأثیر آن را دوچندان می‌کند و شاید پخش چند دقیقه نمایش از سیره و روش ائمه اطهار(ع) اثرگذارتر از ساعت‌ها منبر و سخنرانی باشد چرا که به‌نظر می‌رسد نسل امروز با زبان هنر، دریافت عمیق‌تری از آموزه‌های دینی داشته باشد.
 
از سویی این جشنواره، بستری برای تولیدات بیشتر و ارتقاء آ‌نها به‌شمار می‌رود و در واقع می‌توان از آن به‌عنوان فرصتی برای اهالی رسانه و انتقال هر چه بهتر پیام‌های الهی از زبان ائمه معصومین(ع) و به‌ویژه حضرت رضا(ع) یاد کرد.
 
 
لطفاً در خصوص آثار دریافتی و سطح کیفی آن‌ها در جشنواره توضیح دهید.
 
به‌دلیل مردمی بودن جشنواره، سطح آثار ارسالی بسیار متنوع بود و از تمام گروه‌های سنی، آثاری دریافت کردیم. بنابراین می‌توان گفت آثار دریافتی در همه سطوح بود و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)، تنوع جغرافیایی آثار ارسال شده بود به‌طوری‌که تقریباً از تمامی نقاط کشور اثری در این جشنواره حضور داشت.
 
با توجه به اینکه آثار در رده‌های سنی و سطوح مختلف ارسال شده بود، دارای تنوع زیادی بود. در حوزه نماهنگ و مستند آثار مختلفی به هیئت انتخاب تحویل داده شده بود که تعدادی از آنها برای داوران ارسال شد. از نقاط قوت آثار دریافتی می‌توان به سوژه‌های جذابی که به آن پرداخته شده و قصه‌های خوبی را پدید آورده بود، اشاره کرد.
 
آثار تصویری چه ویژگی متفاوتی نسبت به آثار دیگر دارد؟
 
در آثار تصویری دریافت شده رگه‌هایی از محبت و زیارت افرادی که امکان زیارت از نزدیک را ندارند، به نمایش گذاشته شده است. نماهای مختلف و زاویه‌هایی از زندگی سرشار از ارادت دلدادگان اهل بیت«ع» و به‌ ویژه حضرت رضا(ع) که شرکت‌کنندگان به آن پرداخته‌اند در حوزه‌های مختلف چون وقف و نذر و... همه و همه مروج فرهنگ رضوی و زیارت از راه دور است.


برای این مطلب امکان ارسال نظر وجود ندارد