Logo

دومین جشنواره رسانه ای امام رضا (علیه السلام)

مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی

هیات داواران جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اشاره به نتایج کمی و کیفی نخستین دوره این جشنواره، آن را امیدبخش و طلوعی برای ایجاد تحول و ارتقای کمی و کیفی تولیدات رسانه‌ای مرتبط با حضرت رضا(ع) و فرهنگ رضوی برشمردند.
به گزارش آستان نیوز متن این بیانیه به شرح زیر است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
امام رضا (ع) می‌فرماید:
رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا … یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَلَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا
رحمت خدا بر بنده اى که امر ما را زنده کند، دانش هاى ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایى هاى سخنان ما را مى دانستند از ما پیروى مى کردند. (معانى الأخبار، ص ۱۸۰، ح ۱)
پرونده نخستین جشنواره  رسانه ای امام رضا (ع) بسته ‌شد و آنچه گشوده می‌ماند؛ مسیر طولانی طی نشده و مسئولیت سنگینی است که  برعهده علاقه‌مندان  و مشتاقان اسلام ناب محمدی و شیفتگان سیره رضوی است.
اعضای هیات نهایی داوران جشنواره بر این باور هستند که اختتامیه نخستین جشنواره رسانه ای امام رضا (ع) سرآغاز تلاش‌های بیشتر برای شناخت بهتر  و بیشتر خادمان رسانه‌ای ، هم‌آموزی، هم‌افزایی و اشاعه فرهنگ و معارف مرتبط با سیره پاک اهل بیت (ع) و به‌ویژه حضرت امام رضا (ع) ، با استفاده از همه ظرفیت‌ها و قالب‌های رسانه‌ای به‌ویژه فضای مجازی است.
 علماء فرزانه ، همکاران گرامی ،خادمان رسانه ای امام رضا ع  و  میهمانان ارجمند!
جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) به همکاری داوران متعهد و متخصص با پشتوانه تجربی ارزشمند و  اندوخته‌های تئوریک گرانسنگ  که حدود 2500 اثر را بررسی و قضاوت کردند، مباهات  و از همه خالقان این آثار ارزشمند قدردانی می‌کند و با  گرامیداشت یاد شهدا به‌ویژه سرباز ولایت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی،گزارشی از فعالیت‌های خویش را به استحضار می‌رساند:
 
 
1-شناخت خادمان رسانه‌ای و تعامل بیشتر با تولید و توزیع کنندگان فرهنگ رضوی، تعمیم و گسترش تولیدات‌رسانه‌ای از شخصیت‌ها ، قالب‌ها و رسانه‌های رسمی و از مشهد و حرم مطهر به همه رسانه‌ها،  علاقمندان و همه مناطق، ارتقای سطح کمی و کیفی آثار رسانه‌ای در حوزه معارف رضوی، افزایش و تعمیق معرفت به تولیدات مرتبط با معارف رضوی  و حمایت از پدیدآورندگان آثار رسانه‌ای رضوی از جمله اهداف مهم نخستین جشنواره رسانه ای امام رضا (ع) بوده است ؛ بدیهی است  تحقق این اهداف  به تلاش بیشتر،  مشارکت و  همفکری و هم‌افزایی گسترده‌تر نیاز است که با امید به لطف خداوند و برکت اسم این جشنواره، همه اهداف مذکور  با جدیت بیشتر، پیگیری خواهد شد.
 
 
2-در این دوره از جشنواره،  2498 اثر در  3 بخش رسانه‌های خبری و تحلیلی، صوتی و تصویری و  فضای مجازی به دبیرخانه ارسال شد که حاکی از ارادت پرشور به آستان مقدس حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است. بیش از 1060 اثر از مجموع آثار دریافتی  به  بخش رسانه‌های صوتی و تصویری با  زیر بخش‌های مختلف " برنامه تلویزیونی " ، " برنامه رادیویی " ، " نماهنگ " ، " مستند " و " طرح و برنامه " ،  712 اثر به بخش رسانه‌های خبری و تحلیلی با زیر بخش‌های خبر، گزارش‌های خبری رادیو و تلویزیونی،  مصاحبه، سرمقاله، یادداشت، اینفوگرافی و عکس خبری  و  723 اثر  به بخش  فضای مجازی  با زیربخش‌های پادکست، موشن‌ گرافی، طرح بازی و نرم‌افزار و شبکه‌های اجتماعی اختصاص داشته است.
 
3-ارزیابی دقیق این آثار در مراحل مختلف داوری، خبر از شکوفه زدن ایده‌های نوینی در پرداخت رسانه‌ای حول هشتمین امام همام (ع) دارد. طرح موضوعات جدید و بکر از فعالیت‌های خاموش و کمتر بیان شده آستان، اتخاذ رهیافت‌های نو در طرح موضوعات پیشین با استخدام تکنیک‌ها و تجهیزات تازه با هدف تعمیق احساسات و ارادت جامعه ایرانی به ساحت علی بن موسی الرضا (ع)، تبدیل تهدید کرونا و تعطیلی موقت زیارت فیزیکی حضرت به فرصتی برای تصویربرداری‌های خلاقانه از زوایای گوناگون حرم، خلق روایت‌های جذاب از دلتنگی‌های خادمان و زائران در این ایام خاص و ثبت و ضبط مستند و باورپذیر وقف‌ها و واقفان تاریخی حضرت ثامن (ع) با هدف اعتماد بخشی و ترویج فرهنگ وقف، همه و همه از امتیازات درخور قدردانی و برجستگی‌های آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره است.
 
4-هیات داوران برای فرهنگ‌سازی، جهت‌دهی مناسب به تولیدات رسانه‌ای و تحقق اهداف جشنواره برخلاف برگزاری جشنواره‌های معمول، برای سوژه و پرداخت اختصاصی، تناسب با مخاطب و گفتمان امامین انقلاب و فرهنگ و ارزش‌های رضوی ، مجاورت معنوی و توجه به سوژه‌های بیرون از حرم و مشهد مقدس،  امتیاز و وزن ویژه و بیشتری را در نظر گرفته است.
 
 
5- جشنواره در شرایط کرونایی برگزار شده است، بنابراین بسیاری از برنامه‌های ضروری مثل کارگاه‌های آموزشی و  نشست‌های هم‌فکری و هم‌آموزشی به شکل  حضوری  قابل اجرا نبوده‌اند، بنابراین ناچارا مجازی برگزار شدند و برخی از آنها بعد از اختتامه، از تاریخ 11 مرداد با حضور استادان برجسته برگزار خواهد شد.
هیئت داوران ، ضمن سپاسگزاری از درگاه حضرت احدیت و تشکر و امتنان از همه برگزارکنندگان و آفرینندگان آثار، چند نکته مهم و درخور تامل را متذکر می‌شود:
- برخی از اقتضائات درون‌سازمانی رسانه‌ها، بعضی خالقان آثار را ملزم می‌کند تا خود را در قالب‌های مرسوم محدود کنند در حالی که آنچه فرهنگ رضوی را  گسترش  و  اثرگذار  و  بالنده نگه می‌دارد، توجه به خلاقیت و کنار زدن قالب‌های محدود کننده است.
- متاسفانه در این دوره جشنواره هیات داوران در برخی بخش‌ها هیچ کدام از آثار ارسالی را به دلیل اینکه در تراز جشنواره  نبودند، شایسته  احراز رتبه‌های سه‌گانه و دریافت جایزه ندانسته اند؛ گرچه در هر جشنواره‌ای معمولا بهترین‌ها در هر شرایط از بین آثار ارسالی انتخاب می‌شود، با وجود این باید تاکید کنیم: ما اعضای هیات داوران با توجه به مزین بودن اسم جشنوراه به نام مبارک امام رضا (ع) و مسئولیت بسیار مهم خادمان رسانه‌ای در آرایش جدید رسانه‌ای دشمن، توقع بیشتری داشتیم و داریم.
- در عین‌حال هیات داوران بر این اعتقاد است که آثار ارسالی به جشنواره اگرچه معرف تمامی ظرفیت‌های رسانه‌ای کشور نبوده اند، اما نمونه‌ای ارزشمند و نمایانگر وضع موجود است و ارزیابی‌های آثار هم دقیقا با علم بر وضع موجود بوده است؛ بهترین‌ها هنوزدر اندیشه اعتلاء هستند.
از آنجا که این جشنواره نخستین تجربه رسانه‌ای برای برگزارکنندگان و شرکت کنندگان محسوب می‌شود، هیات داوران با استفاده از راهنمایی‌ها و بازخوردهای دریافتی و جلسات متعدد هم فکری برای تسریع و تسهیل در تحقق اهداف جشنواره، تغییراتی را در بخش‌های مختلف فراخوان  دوم و شاخص‌های ارزیابی داده است که به زودی در سامانه اعلام می‌شود.  در مقابل، هیات داوران خالقان آثار و  همکاران رسانه‌ای را به تلاش بیشتر در عرصه‌های شبکه‌های اجتماعی، تغییر در رویکرد و راهبرد و تاکتیک‌های تولید و انتشار اخبار رسمی و سوژه‌های مناسبتی، توجه ویژه به جایگاه رسانه‌های دیجیتال، ‌بازی‌های ویدئویی، پویانمایی، تولید آثار فاخر سینمایی با محوریت امام رضا (ع)، اهتمام بیشتر به ساختارهای کوتاه و نوین برنامه‌سازی رادیویی و تلویزیونی و توجه افزون‌تر به ابعاد اخلاقی، علمی، اجتماعی و معرفتی حضرت، فرا می‌خواند و همزمان از مسئولین گرانقدر و پرتلاش آستان قدس رضوی، ارتقاء کمی و کیفی همکاری‌ها و همراهی‌ها با اهالی رسانه‌ای را تقاضا می‌کند.
در پایان از طرف هیئت داوران از تلاش‌های مسئولان به‌ویژه  دانشمند فرزانه حجت‌الاسلام والمسلمین مروی تولیت محترم  آستان قدس رضوی، شورای سیاست گذاری، کلیه  رسانه‌ها، مدیران، به‌ویژه آقای خیرجو رییس محترم مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و آقای هوشمند معاون محترم و دبیر اجرایی جشنواره  برای برگزاری شایسته این رویداد مهم دینی و فرهنگی ، تشکر می‌کنیم.
مجدد تاکید می‌کنیم اختتامیه  این جشنواره به منزله پایان آن نیست بلکه طلوعی امیدبخش برای فردای رسانه‌ها  و شیفتگان امام مهربانی هااست. مکانی است برای بحث و تبادل اندیشه‌ها، افکار و توانمندی‌های متقابل یکدیگر.


برای این مطلب امکان ارسال نظر وجود ندارد