Logo

دومین جشنواره رسانه ای امام رضا (علیه السلام)

مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی

اولین دوره جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) در حالی به زمان برگزاری اختتامیه خود نزدیک می‌شود که فصل تازه ای در فضای رسانه ای کشور گشوده و با برخی ابداعات و نوآوری‌ها گامی موثر برای بسط و گسترش سیره رضوی داشته باشد.
یکی از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره را می‌توان ایده‌یابی در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای با محوریت سیره رضوی برشمرد که تلاش می‌کند با برجسته‌سازی این ایده‌ها و سپس تبدیل آنها به محتوای مناسب رسانه‌ای، اثرگذاری لازم بر مخاطب را داشته باشد. یکی از ابداعات در خور توجه این جشنواره تدارک بخشی برای ایده‌ پردازی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای است که شاید تاکنون کمتر از این ظرفیت برای بسط سیره رضوی بهره گرفته شده است. گزارش‌های رسمی نشان دهنده آن است که اکثر نوجوانان و جوانان کشورمان، ساعاتی از روز خود را به بازی‌های رایانه ای اختصاص می‌دهند و این در حالی است که با وجود این جامعه مخاطب، محتوای کافی و مناسب متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی برای آنها تولید نشده است.
 
نیاز به حمایت پرقدرت برای تولید محتوای بازی‌های رایانه ای
سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گفتگو با آستان نیوز در این باره می‌گوید: بازی‌های پلتفرم رایانه که عمدتا می‌توانند بستر داستان‌گویی باشند، بازار و شبکه توزیع فیزیکی و دیجیتال قدرتمندی ندارند، به همین دلیل و با توجه به محدودیت‌های سخت‌افزاری کاربران و اقبال زیاد آنها به بازی‌های پلتفرم موبایل، نوع بازی‌هایی که بیشتر می‌توانند در ایران به لحاظ هویتی تاثیرگذار باشند، کمتر تولید می‌شود و از آن غفلت شده، ضمن آنکه اگر هم تولید شود، مخاطب زیادی ندارد.  اما به گفته پژمان، این مشکل راه حلی دارد و می‌شود برای آن برنامه ریزی کرد. وی می‌گوید: می‌توان با حمایت پرقدرت از توزیع و عرضه دیجیتال بازی‌های پلتفرم رایانه و کمک به افزایش مخاطب آن، با استفاده از این بازی‌ها تاثیرگذاری بیشتری در سطح جامعه ایجاد کرد و به طور خاص در حوزه‌هایی مثل سیره ائمه اطهار(ع) به ویژه امام رضا(ع) تحولاتی به وجود آورد که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای براساس ماموریت‌های ذاتی خود این مهم را دنبال می‌کند.
 
ظرفیت اثرگذاری بیشتر در ترویج سیره رضوی
وی درباره شیوه اثرگذاری بازی‌های رایانه ای بر جامعه مخاطب نیز اظهار می‌کند: بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند مانند سایر رسانه‌ها و فناوری‌های رسانه‌ای در خدمت انتقال پیام قرار بگیرد. بر این اساس، از بازی‌های رایانه‌ای می‌توان در زمینه ترویج ارزش‌های اخلاقی و مذهبی به ویژه سیره رضوی بهره برد و با توجه به قابلیت‌های ویژه این رسانه جدید، چه بسا تاثیرگذاری بیشتری نسبت به سایر رسانه‌ها بر مخاطب داشته باشد. وی درباره نقش بازی‌های رایانه ای در هویت سازی برای نسل جوان مبتنی بر آرمانهای اهل بیت به ویژه امام رضا(ع) نیز می‌گوید: بخشی از بازی‌های رایانه‌ای که «روایت محور» هستند و قابلیت داستان‌گویی دارد، می‌تواند بستری برای هویت‌سازی بازیکنان از طریق شخصیت‌ها، مضمون، زمینه، دیالوگ‌ها و سایر عناصر داستانی در بازی باشند.
 
اقدام قابل توجه در جشنواره امام رضا(ع)
مدیر عامل بنیاد بازی‌های رایانه ها، همچنین با اشاره به اقدام قابل توجه جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) و ورود به این حوزه نیز اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد این جشنواره رسانه‌ای می‌تواند به شناخت و کشف پتانسیل‌های موجود در این زمینه کمک کرده و با شناسایی استعدادهای ناشناخته، فرصت حمایت هدفمند از تولید بازی‌های ارزشمند را ایجاد و به ترویج ارزش‌های متعالی کمک کند.


برای این مطلب امکان ارسال نظر وجود ندارد