Logo

سومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (علیه السلام)

فراخوان جشنواره

بسمه تعالی
 
فراخوان دومین جشنواره رسانه ای امام رضا(ع)
«السلام علیک یا علی بن موسی الرضا(ع)»
 
اهداف جشنواره
1. شناسایی و شبکه سازی  خادمان رسانه ای و تعامل بیشتر با تولید و توزیع کنندگان محتوای رسانه ای مرتبط با فرهنگ رضوی 
2. تعمیم و گسترش تولیدات رسانه ای مرتبط با سیره رضوی در بستر رسانه‌های گوناگون به ویژه رسانه‌های نوین 
3. شبکه سازی و حمایت از پدیدآورندگان آثار رسانه ای رضوی
4. عمق بخشی به محتوای رسانه ای مرتبط با سیره و معارف رضوی
 
محورهای موضوعی جشنواره
1. سیره رضوی: تبیین و بررسی نمودهای مختلف فرهنگ و آموزه‌های سیره وجود مبارک حضرت امام رضا(ع) در محصولات رسانه ای با تأکید بر بررسی نسبت مفاهیم بنیادین و مسائل روز با آموزه‌های رضوی به  ویژه در حوزه انقلاب اسلامی، جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت، اخلاق و تعامل 
2. زائر و زیارت رضوی : تبیین، تجلیل و نمایش آثار و برکات زیارت امام رضا (علیه السلام) در زائرانی که به اشکال مختلف حضوری و غیر حضوری (زیارت از بعید) با بارگاه منور رضوی ارتباط برقرار می‌کنند با تأکید بر پویش جهانی چهارشنبه‌های امام رضایی و زائران غیرایرانی
3. وقف و نذر رضوی: بررسی آثار و برکات موقوفات و نذورات به ساحت مقدس امام رضا علیه السلام و ترویج سنت حسنه وقف و نذر در راستای خدمت رسانی به زائران و مجاوران و نیازمندان به نام مبارک امام رضا علیه السلام
4. خدمت رضوی: تبیین و بررسی مفهوم خدمت کریمانه در سیره رضوی و بررسی نمودهای عینی آن درعرصه‌های مختلف خدمات آستان قدس رضوی در کنار ترویج خدمت کریمانه به نیازمندان به نام مبارک امام رضا(ع)
 
بخش‌های جشنواره
 
1. مطبوعات و خبرگزاری ها 
شامل محورهای ذیل خواهد بود:  
1- خبر  
2- گزارش 
3-  مصاحبه
5- سرمقاله و یادداشت 
بخش ویژه : تیتر
 
2. رسانه‌های صوتی و تصویری
 این بخش با تمرکز بر تولیدات رسانه‌های صوتی و تصویری با تأکید بر محتواهای تولید و پخش شده در رسانه ملی و شبکه‌های تلویزیونی برون مرزی و بین المللی برگزار می‌شود و شامل بخش‌های ذیل خواهد بود:  
1- آثار نمایشی رادیویی و تلویزیونی(نمایش رادیویی، فیلم کوتاه، مجموعه تلویزیونی، فیلم تلویزیونی)
2- برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی (ترکیبی- مسابقه- گفت و گو محور)
3- پویا نمایی و موشن گرافی
4- مستند
5- انواع نماهنگ و موسیقی تصویر
6- گزارش خبری رادیویی 
7- گزارش خبری  تلویزیونی 
بخش ویژه : طرح برنامه رادیویی و تلویزیونی
 
3. رسانه‌های مجازی 
در حوزه فضای مجازی توجه اصلی بر تولیدات کاربران در بستر فضای مجازی می‌باشد و محصولات  تولید شده در قالب بندی متناسب با فضای مجازی مورد توجه خواهد بود. بر این اساس این حوزه شامل  بخش‌های ذیل خواهد بود:  
1- پست شبکه‌های اجتماعی ( اینستاگرام ،‌توییتر ،‌....)
2- حساب کاربری  در شبکه‌های اجتماعی( اینستاگرام ،‌توییتر ،‌....)
بخش ویژه : طرح  بازی و نرم افزار( رایانه و تلفن همراه)
 
4. عکس و گرافیگ 
1- عکس خبری(تک عکس و گزارش تصویری)
2- گرافیک (پوستر، طرح جلد)
بخش ویژه : اینفوگرافی
 
5.پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی
پایان نامه‌ها و رساله با محوریت موضوعات جشنواره  و مرتبط با تولید، توزیع و ارزیابی محتوای رسانه ای 
 
 
جوایز جشنواره
به نفرات برتر هر بخش از جشنواره جوایزی به شرح ذیل اهدا خواهد شد:
نفر اول: تندیس ویژه جشنواره و لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی
نفر دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی
نفر سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی
 
نحوه ارسال آثار به جشنواره
1. همه شرکت کنندگان می‌بایست با مراجعه به سایت جشنواره به نشانی mediafest.razavi.ir نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام فرمایند.
2. ارسال آثار بخش رسانه‌های خبری و تحلیلی و فضای مجازی از طریق فایل و لینک در سایت جشنواره مقدور است. در صورت حجم بالای آثار علاوه بر تکمیل فرم در سایت، می‌بایست اثر در قالب 2 نسخه دی وی دی به دبیرخانه جشنواره ارسال شود.
3. آثار بخش رسانه‌های صوتی و تصویری می‌بایست در قالب 2 نسخه دی وی دی به دبیرخانه جشنواره ارسال شود.
 
نشانی پستی دبیرخانه جشنواره
استان خراسان رضوی، مشهد،بولوار سجاد،سجاد 1، مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، دبیرخانه جشنواره رسانه ای امام رضا(ع)،
 کد پستی: 9187793112                  
شماره تماس: 37642354-051
 
تقویم زمانی جشنواره
آخرین مهلت ارسال آثار: 15 فروردین 1401
زمان برگزاری اختتامیه جشنواره و معرفی برگزیدگان: خرداد 1401
 
شرایط عمومی شرکت در جشنواره
شرکت‌کنندگان در جشنواره، باید آثار خود را با رعایت شرایط عمومی و اختصاصی جشنواره در قالب زمان‌بندی تعیین شده به دبیرخانه ارسال یا تحویل نمایند.
اطلاع رسانی جشنواره، فرایند ثبت نام و ارسال آثار از طریق سایت دبیرخانه جشنواره به نشانی   mediafest.razavi.ir  انجام می‌شود.
آثاری که در فاصله زمانی 1 فروردین 1399 تا 15 فروردین 1401  در یکی از نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری (دارای مجوز) و شبکه‌های اجتماعی منتشر و یا در شبکه‌های داخلی و برون مرزی صدا و سیما و یا شبکه‌های بین المللی پخش شده است در جشنواره شرکت داده می‌شوند.
آثاری که در جشنواره نخست حائز رتبه و برگزیده شده اند امکان شرکت مجدد ندارند.
تکمیل فرم مشخصات فردی و رسانه‌ای به همراه مشخصات کامل اثر در سایت جشنواره الزامی است.
آثار نباید مغایر با قوانین و مقررات جاری، فرهنگ و ارزش‌های ملی و دینی باشد.
آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره فقط از پدیدآورنده و صاحب حقوقی اثر یا نشریه چاپ شده پذیرفته می‌شود.
شرکت کنندگان می‌توانند علاوه بر آثار به زبان فارسی، آثار خود را به زبان عربی، اردو و انگلیسی نیز به جشنواره ارسال کنند.
شرکت‌کننده برای کسب رتبه باید به شاخص‌‌ها و در نهایت به تصمیمات هیئت محترم داوران اعتماد نموده و پایبند باشد.
شاخص‌های بررسی آثار متعاقباً توسط هیئت علمی جشنواره اعلام خواهد شد.
آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره عودت داده نخواهد شد.
دبیرخانه جشنواره مجاز است با حفظ حقوق معنوی صاحب اثر، در حد متعارف آثار منتخب را در امور نمایشگاهی، انتشاراتی، اطلاع رسانی و تبلیغاتی خود استفاده نماید.
آثاری که با مشخصات ناقص به دبیرخانه جشنواره ارسال شود، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
تصمیم‌گیری در قبال مسایل پیش‌بینی نشده بر عهده دبیرخانه جشنواره خواهد بود.
همه آثار باید هماهنگ با یک یا چند مورد از موضوعات و محورهای مطرح شده در جشنواره باشد.
هر نفر در هر یک از محورهای موضوعی جشنواره حداکثر 3 اثر می‌تواند ارسال کند .
آثار غیر مرتبط با موضوعات جشنواره از داوری حذف خواهند شد.
به آثاری که بعد از مهلت تعیین شده به دبیرخانه ارسال شود ترتیب اثر داده نخواهد شد.
معرفی هیأت داوران به انتخاب و نظارت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی صورت می‌گیرد.
تکمیل فرم شرکت در جشنواره به همراه فایل اثر و یا لینک انتشار الزامی است.
شرکت کنندگان باید نسبت به پیگیری اطلاعات و اخبار منتشر شده در سایت جشنواره اهتمام داشته باشند.
بخش ویژه در محورهای موضوعی جشنواره فقط یک نفر برگزیده خواهد داشت.
 
شرایط اختصاصی شرکت در جشنواره  
الف- مطبوعات و خبرگزاری‌ها (خبر، گزارش، مصاحبه، یادداشت و سرمقاله، بخش ویژه : تیتر).
1. آثار این بخش می‌بایست در بستر رسانه‌های خبری- تحلیلی دارای مجوز منتشر شده باشد.
2. آثار این بخش به ویژه در حوزه خبر باید تولیدی و اختصاصی باشد و آثار پوششی در نظر گرفته نخواهد شد.
3. در خصوص آثاری که بدون ذکر نام تولید کننده منتشر شده، ارائه نامه رسمی از طرف رسانه الزامی است.
4. در صورت عدم وجود لینک آثار و یا حجم بالای اثر، امکان ارسال از طریق پست فراهم می‌باشد.
5. تک عکس و گزارش تصویری منتشر شده در رسانه‌ها باید با ذکر نام صاحب اثر و یا تأیید رسمی مدیر مسئول رسانه مربوط ارائه شود. عکس با فرمت jpg و با ابعاد حداقل 768*1024 و حجم حداقل 600 کیلوبایت ارسال شود. تصاویر کمتر از مقادیر فوق ترتیب اثر داده نخواهد شد.
ب- رسانه‌های مجازی(پست شبکه‌های ا جتماعی(ایسنتاگرام، توییتر...) حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی(اینستاگرام،توییتر...) ، بخش ویژه : طرح بازی و نرم افزار).
1. در بخش شبکه‌های اجتماعی می‌بایست لینک صفحه و یا کانال مورد نظر در فرم ثبت نام درج گردد.
2. هنگام ثبت نام در جشنواره مشخصات کامل مدیر یا مدیران می‌بایست اعلام شود.
3. آثار بخش طرح برنامه و بازی در قالب pdf یا word باید ارائه گردد و حقوق معنوی این آثار برای تولید کننده محفوظ است.
4. تمامی کانال هایی که قبل از این ایجاد شده اند، می‌توانند با رعایت ضوابط در جشنواره حضور یابند.
ج- رسانه‌های صوتی و تصویری(آثار نمایشی رادیویی و تلویزیونی(نمایش رادیویی، فیلم کوتاه،مجموعه تلویزیونی، فیلم تلویزیونی)، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی(ترکیبی، مسابقه- گفت و گو محور) ، پویانمایی و موشن گرافی، مستند، انواع نماهنگ و موسیقی تصویر، گزارش خبری رادیویی، گزارش خبری تلویزیونی، بخش ویژه: طرح برنامه رادیویی و تلویزیونی).
1. آثار این بخش به استثناء طرح برنامه رادیویی و تلویزیونی، حتماً باید در بازه زمانی اول فروردین 99 تا 15 فروردین 1401 در یک شبکه تلویزیونی داخلی، برون مرزی یا بین المللی پخش شده باشد.
2. در این بخش ارائه تصویر گواهی پخش اثر با قید تاریخ پخش که به امضای مدیر گروه یا مدیر پخش شبکه رسیده باشد، الزامی است.
3. شرکت کنندگان در این بخش، آثار خود را در قالب نسخه DVD به تعداد سه نسخه با ذکر نام اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال و فرم شرکت در جشنواره را از طریق سایت تکمیل نمایند.
4. نسخه DVD در آرشیو دبیرخانه جشنواره نگهداری می‌شود.
5. آثار بخش طرح برنامه رادیویی و تلویزیونی در قالب pdf  یا word باید ارائه گردد. حقوق معنوی این آثار برای تولیدکننده محفوظ است.
6. آثاری که در جشنواره قبلی شرکت کرده اند امکان شرکت مجدد ندارند به استثناء حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی  
د- پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی
1- فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترای رشته‌های مختلف می‌توانند پایان نامه‌ها و رساله‌های خود را که در موضوعات مرتبط با تولید، توزیع و ارزیابی محتوای رسانه ای مرتبط با حوزه معارف رضوی (محورهای موضوعی جشنواره) در 5 سال اخیر تدوین و از آن دفاع کرده اند، برای شرکت در جشنواره ارسال نمایند.
2- متقاضیان می‌بایست چکیده و متن کامل پایان نامه را در قالب فایل پی دی اف از طریق سایت دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. 
3- به تشخیص هیئت علمی جشنواره تعدادی از پایان نامه‌ها و رساله‌ها به عنوان برگزیده معرفی و تجلیل می‌شوند.
 
نکات مهم
گزیده آثار جشنواره در قالب مجموعه ای منتشر خواهد شد. بدیهی است دبیرخانه در انتخاب آثار رسیده مختار خواهد بود.
برپایی نمایشگاه‌های آثار منتخب، اکران آثار، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها از بخش‌های جنبی جشنواره می‌باشد که زمان و مکان برگزاری آن متعاقباً از طریق سایت دبیرخانه جشنواره، اطلاع رسانی خواهد شد.
هر گونه نظر و پیشنهاد را از طریق سایت جشنواره ارسال فرمائید.
فراخوان بخش بین الملل جشنواره متعاقبا به صورت جداگانه اعلام خواهد شد.
 


برای این مطلب امکان ارسال نظر وجود ندارد